Having already blown more calls than the NFL replacement referees, Politifact came up with another beaut last week when it openly admitted that an ad by Republican Senate candidate Josh Mandel was correct but said it was going label it “mostly false” anyway because they don’t like Mandel’s spin on the facts.


The ad in question – put out last month – hits incumbent Democratic Senator Sherrod Brown for missing 350 votes during his time in office. Did Mandel’s campaign make up this statistic? No. The only caveat is that it covers Brown’s entire career in elective office and he has been a congressman since 1993.

Here’s how Politifact ruled on the ad:

There is an element of truth in Mandel’s claim: The ad correctly says that Brown has missed over 350 official votes. (Emphasis added.)

But it omits critical facts that would convey a different impression. It doesn’t mention those missed votes were spread over more than 19 years that includes Brown’s time in the U.S. House of Representatives and during that time more than 10,000 votes occurred.

Umm, since when is a candidate obliged to include his opponent’s spin on the facts when cutting an ad? The only thing that matters is whether the ad’s claim is backed up by the facts. And that is the case here. There is no excuse – none – for Politifact’s “mostly false” ruling.